Connect with us

Dieta sportowca, co jeść przed i po treningu, aby osiągnąć sukces

Dieta sportowca, co jeść przed i po treningu aby osiągnąć sukces

Odchudzanie

Dieta sportowca, co jeść przed i po treningu, aby osiągnąć sukces

Kult szczupłej sylwetki powoduje, że coraz więcej osób zapisuje się na zajęcia sportowe, siłownie czy basen. Zwiększony wysiłek fizyczny sprawia, że tracimy kalorie, wzmacniamy ciało i rzeźbimy mięsie. Utrata zbędnych kilogramów wiąże się nie tylko z ćwiczeniami fizycznymi, a odpowiednia dieta jest niezbędnym elementem odchudzania. Jakie posiłki należy spożywać, aby zwiększyć efektywność treningu?

Dieta sportowca

Aktywność fizyczna sprawia, że w organizmie pojawia się wiele zmian, dlatego odpowiednia dieta jest konieczna do utrzymana dobrej kondycji. W zależności od rodzaju treningu oraz oczekiwanych rezultatów dieta powinna być zbilansowana, dostarczająca wszystkich niezbędnych składników oraz dostosowana do indywidualnych potrzeb.

Treningi aerobowe

Treningi cardio (tlenowe) są bardzo popularne wśród osób, które pragną pozbyć się zbędnych kilogramów. Aktywność aerobowa to między innymi jazda na rowerze, bieganie, zajęcia fitness lub basen. Osoby te powinny dostarczać odpowiednich składników, aby uniknąć wycieńczenia organizmu. Wiele osób uważa, że najszybszym sposobem pozbycia się tłuszczu jest uprawianie aerobów na czczo, jest to nieodpowiednie podejście, które może przyczynić się do pogorszenia nastroju, zawrotów głowy, zmęczenia czy mdłości.

Węglowodany czy białko

Zmniejszenie dostarczania węglowodanów przed treningiem cardio sprawi, że organizm zostanie zmuszony do czerpania zapasów z innego źródła, czyli tkanki tłuszczowej. Dostarczanie węglowodanów jest natomiast niezwykle istotne, całkowite ich wyeliminowanie spowoduje, że tempo przemiany materii zwolni. Cukry, które są naszym głównym źródłem energii powinniśmy spożywać w godzinach porannych, powoli zmniejszając ich ilość w ciągu dnia.

Przed treningiem zaleca się spożywanie małego białkowego posiłku, dzięki któremu dostarczamy niezbędnych kalorii, a także zapobiegamy utracie masy mięśniowej. Po treningu należy sięgać po pełnowartościowe źródła białka (mięso, ryby, jaja, twarogi) oraz węglowodany o niskim indeksie glikemicznym.

Treningi anaerobowe

Treningi anaerobowe (beztlenowe) są to intensywne ćwiczenia, które pozwalają rozbudować masę mięśniową. Do takiej aktywności fizycznej możemy zaliczyć głównie ćwiczenia na siłowni, przy użyciu odpowiednich maszyn oraz ciężarów. Osoby, których głównym celem jest zbudowanie oraz wyrzeźbienie mięśni z zachowaniem niskiego poziomu tkanki tłuszczowej powinny szczególnie dbać o swoją dietę.

Podstawowym elementem jest dostarczanie zwiększonej ilości białka pokarmowego, gdyż jest ono głównym budulcem mięśni, a także zwiększenie podaży niezbędnego paliwa, czyli węglowodanów. Treningi siłowe są wymagające, dlatego niezbędne jest dostarczanie odpowiednich ilości witamin i składników mineralnych. Aby organizm funkcjonował prawidłowo należy spożywać dużą ilość warzyw i owoców, warto również zainwestować w odżywki lub suplementy. Przykład posiłku po treningu siłowym:

Kurczak z warzywami i ryżem – 50 gram ugotowanego brązowego ryżu, 150 gram filetu z piersi indyka oraz marchewka z groszkiem (200 gram).

Tłuszcze w diecie sportowca

Dieta sportowca powinna być bogata w tłuszcze, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ biorą udział w wielu istotnych procesach. Ilość tłuszczu dla osób aktywnych powinna wynosić około 30% całej energii. Niezbędne jest dostarczanie zarówno tłuszczów zwierzęcych jak i roślinnych w odpowiednich proporcjach. Źródłem tłuszczu zwierzęcego są głównie mięso, wędliny, jaja, ryby, a także tłuszcze jadalne (masło, słonina, smalec). Głównymi źródłami roślinnych tłuszczów są produkty zbożowe, margaryny, oleje takie jak: słonecznikowy, kukurydziany, rzepakowy.

Regularne treningi pozwolą cieszyć się dobrym zdrowiem, szczupłą i wyrzeźbioną sylwetką, a także dostarczając endorfin poprawią samopoczucie. W zależności od indywidualnych potrzeb dieta powinna dostarczać niezbędnych składników, zawierać wszystkie istotne minerały oraz witaminy. Dieta sportowca bazuje głównie na zwiększonej ilości pełnowartościowego białka, gdyż jest ono podstawowym budulcem mięśni. Osoby, które pragną pozbyć się dodatkowych kilogramów powinny ograniczyć spożywanie węglowodanów, natomiast osoby intensywnie trenujące na siłowni zwiększyć ich podaż. Dla zachowania równowagi ważne jest aby dostarczać odpowiednie ilości tłuszczu zarówno roślinnego jak i zwierzęcego.

 

 

1 Comment

1 Comment

  1. Web Hosting

    2017-03-21 at 22:45

    Dieta dla sportowca chcacego rozbudowac swoja mase miesniowa i miec sile na trening nie pasc po kilku minutach 3000-7000 kcal przy czym nalezy pamietac trzeba jesc regularnie co 3-5 godzin chociarz 3 posilki musza byc konkretne wysokobialkowe reszta to przekaski w postaci weglowodanow owoce warzywa suplementy i odzywki oraz drobne przekaski np.kanapki z wedlina serem najlepiej twarog bogate w weglowodany.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

More in Odchudzanie

To Top